Manažerská psychologie
Cíl předmětu:
Cílem je porozumět sociálně psychologické dimenzi vedení lidí a řízení lidských zdrojů, pochopení významu a možnosti uplatnění psychologie v organizacích a manažerské práci. Dále osvojení si základních dovedností nezbytných pro formování efektivních týmů, řešení konfliktů a rozvoj kreativity nezbytných pro učící se organizace, prohloubení sebepoznání.
Obsah předmětu:
- Úvod, struktura předmětu, člověk v sociálním prostředí.
- Osobnost jedince v pracovním procesu, rozdíly mezi jednotlivci, postoje v práci.
- Člověk v pracovním procesu.
- Výběr pracovníků a metody hodnocení v relaci k požadavkům pracovní pozice.
- Popis pracovní role, strukturování pracovního místa, profesiografie.
- Motivace pracovního jednání, obecné a specifické teorie, různé přístupy k pracovní motivaci v relaci k osobnosti pracovníka.
- Pracovní spokojenost a pracovní chování, modifikace pracovního chování, pojetí kvality pracovního života.
- Týmy a pracovní skupiny (metody formování týmů, technika analýzy a vyjednávání role, model silového pole).
- Osobní, interpersonální a skupinové intervence (role konsultanta, řešení konfliktů pomocí třetí strany).
- Stress management-teorie a modely pracovní zátěže, klasifikace stresorů, ukazatelé zátěže a prevence zátěže, burn-out.
- Patologické jevy na pracovišti.
- Psychologické rozměry trhu.