Ekonomika a management
podniku (EMP)
Tříletý bakalářský studijní program, s možností prezenčního
a kombinovaného studia v Praze a Brně
1. semestr1. ročník
1. semestr
Kancelářské aplikace I
Cíl předmětu:
Rozšíření a sjednocení středoškolských znalostí pro použití komponent kancelářských programů (MS Office, Open Office) s cílem dosáhnout efektivního a kvalitního užívání těchto programových balíků. Získané znalosti a dovednosti budou využity jednak v průběhu studia, jednak v praxi.
Obsah předmětu:
- Řešení praktických úloh pomocí kancelářských aplikací
- Seznámení se s IS BIVŠ, přihlášení do IS, změna hesla, změna emailu, nápověda, vývěska. Seznámení s e-learningovým portálem Moodle, práce v Moodle, zadávání a odevzdávání úkolů. Představení kancelářských aplikací, MS Office, Open Office, Libra Office, možnosti, rozdíly.
- WORD:
- Ovládání textového procesoru – rozložení stránky, písmo, odstavce, úpravy textu, vkládání obrázků.
- Práce s tabulkou – ohraničení buněk, zarážky, atd.
- Typografické úpravy delšího textu podle předlohy, záhlaví, zápatí
- Využití stylů v dokumentu, obsah, poznámky pod čarou, rejstřík, víceúrovňové číslování
- EXCEL
- Ovládání tabulkového procesoru – buňky, formát buněk, adresování relativní a absolutní, stavový řádek, početní úkony.
- Funkce – vkládání funkcí, vyhledání vhodných funkcí ze seznamu, kopírování buněk, výpočet na více listech.
- Modelové úlohy z praxe řešené pomocí tabulkového procesoru.
- Grafické zpracování numerických dat v tabulkovém procesoru, tvorba, úpravy popisy.
- POWERPOINT
- Prezentace – tvorba prezentace, zásady a doporučení, prezentace na zadané téma.
- Prezentace – tvorba vlastní prezentace na zadané téma.
Kvantitativní metody pro ekonomy
Cíl předmětu:
Seznámit se základními matematickými pojmy a postupy a možnostmi jejich využití při popisu a řešení praktických problémů; pěstovat u posluchačů schopnost logického myšlení a orientace v problému, vést je k cílevědomému využívání matematického aparátu v praxi.
Obsah předmětu:
- Funkce jedné reálné proměnné: základní pojmy – definiční obor, obor hodnot, graf funkce.
- Elementární funkce a jejich vlastnosti.
- Limita a spojitost funkce.
- Diferenciální počet funkcí jedné reálné proměnné: derivace, výpočet derivací, využití v geometrii a mechanice.
- L´Hospitalovo pravidlo.
- Věta o střední hodnotě, vyšetřování průběhu funkce – monotonie, lokální a absolutní extrémy.
- Konvexnost a konkávnost funkce, inflexní body, asymptoty.
- Neurčitý integrál: vztah integrálu a derivace, základní integrály.
- Metoda integrace per-partes, substituční metoda; integrace vybraných typů funkcí.
- Určitý integrál: definice a základní vlastnosti, vztah mezi určitým a neurčitým integrálem.
- Metody výpočtu určitého integrálu – metoda per-partes, substituční metoda.
- Geometrický a fyzikální význam určitého integrálu.
Základy práva
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je obeznámit studenty se základními postuláty právní vědy, metodiky aplikace a realizace práva, a to s důrazem na oblast práva soukromého. Studenti budou absolvováním předmětu připravení zorientovat se v právních textech, kterým dokážou porozumět a provést bazální aplikaci právních norem na životní situace. Základními koncepcemi studia tohoto předmětu jsou analýza a dedukce, a to jak na úrovní zkoumání právních norem, ale především na úrovni jejich interpretace a následné realizace.
Obsah předmětu:
- Právo, systém práva.
- Právní norma. Tvorba práva a tvorba právních norem (legislativní proces v ČR).
- Prameny práva obecně, prameny práva v ČR.
- Aplikace a interpretace práva v teorii a praxi.
- Právní vztahy (poměry).
- Subjekty právních vztahů. Zastoupení. Prokura.
- Právní skutečnosti.
- Právní jednání. Neplatnost a relativní neúčinnost. Promlčení a prekluze.
- Základní právní zásady. Zásady soukromého práva.
- Absolutní a relativní majetková práva – obecně.
- Věci jako objekty právních vztahů. Věcná práva.
- Vznik, změna a zánik závazků. Zajištění závazků.
- Smlouva. Uzavírání smluv. Náležitosti smluv.
- Základní smluvní typy – kupní smlouva, sml. o dílo, příkazní sml.
- Právní odpovědnost – druhy. Náhrada škody.
- Pracovní poměr – jeho vznik, změna a zánik. Subjekty, objekt a obsah. Pracovní smlouva – podstatné náležitosti. Pracovní doba, dovolená, pracovní podmínky.
- Dohody o pracovní činnosti a provedení práce.
- Civilní proces. Uplatnění práva před soudem. Pravomoc a příslušnost. Zahájení a průběh řízení. Rozhodnutí. Opravné prostředky.
- Základní pojmy obchodního práva – podnikání, podnikatel, spotřebitel, obchodní firma.
- Živnostenské a neživnostenské podnikání. Druhy živností.
- Obchodní korporace – obecně.
- Osobní obchodní společnosti.
- Kapitálové obchodní společnosti.
Mikroekonomie I.
Cíl předmětu:
Předmět seznamuje studenty se základními ekonomickými pojmy, principy ekonomického chování lidí a fungování trhů. Tyto poznatky umožňují pochopit problémy soudobé hospodářské praxe. V této mikroekonomické části se studenti seznámí s principy rozhodování a chování ekonomických subjektů (domácností a firem), s fungováním trhů, s konkurencí a regulací na trzích, s důsledky cenové regulace, s trhy výrobních faktorů.
Cílem výuky je zvládnutí základních ekonomických pojmů, osvojení ekonomického myšlení, pochopení ekonomických vztahů, umožnit chápání a orientaci v současném ekonomickém dění a poskytnutí základny pro hlubší studium ekonomie, osvojit si práci se základními ekonomickými modely a umět analyzovat ekonomické problémy ve vztahu k hospodářské praxi.
Obsah předmětu:
1. Úvod do ekonomie
a. Předmět, metoda a základní pojmy (statky, užitečnost, vzácnost a volba, křivka výrobních možností, ekonomické systémy, mezní veličiny)
b. Vznik a vývoj ekonomické teorie (merkantilismus, klasická ekonomie, keynesiánská teorie, monetarismus).
2. Mikroekonomie
a. Trh a tržní mechanismus (ekonomický koloběh, trh spotřebních a kapitálových statků, cenový systém).
b. Trh výrobků a služeb- Poptávka a nabídka (Chování tržních subjektů, křivka poptávky a nabídky, elasticita poptávky a nabídky). - Teorie spotřebitele (užitek, měření užitku, optimum spotřebitele) - Teorie firmy (krátké a dlouhé období, produkční funkce, náklady firmy, příjmy, účetní ekonomický zisk, tržní nabídka).
c. Struktura trhů, modifikace konkurenčního prostředí-Dokonale konkurenční trh a nedokonale konkurenční trh- Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu (podmínky tržní rovnováhy, faktory ovlivňující rovnováhu) - Rovnováha firmy na nedokonalém trhu (monopol, oligopol monopolistická konkurence) - Konkurence a regulace vstupu na trh. Ochrana hospodářské soutěže. Zisk a alternativní cíle firmy.
d. Trhy výrobních faktorů - Tvorba cen a substituce výrobních faktorů (poptávka a nabídka výrobních faktorů, příjmy z výrobních faktorů)- Trh práce a tvorba mezd (individuální poptávka a nabídka práce, poptávka po práci) - Kapitál, trh kapitálu (nabídka a poptávka na trhu kapitálu, rovnováha na trhu kapitálu, míra a formy výnosu)- Pozemková renta.
e. Omezení a problémy působení tržního mechanismu (příčiny, externality, monopolní síla, veřejné statky, asymetrické informace, úloha státu).
Komunikace a prezentační dovednosti
Cíl předmětu:
Porozumění procesu manažerské komunikace v širším kontextu firemní kultury. Osvojení si základních interaktivních a prezentačních dovedností včetně efektivního využití dostupných informačních a komunikačních technologií. Rozvíjení schopnosti reflexe a empatie. Pochopení principů a podmínek úspěšné prezentace.
Obsah předmětu:
- Úvod do sociální komunikace, vymezení základních pojmů, kontexty komunikace v profesní oblasti.
- Vybrané komunikační teorie, neverbální a verbální komunikace, paralingvistické aspekty.
- Chyby v percepci, komunikaci a komunikační bariéry.
- Standardní a nestandardní situace v komunikaci, jejich psychologická podstata, psychologické příčiny vzniku komunikačně nestandardních situací.
- Metody ovlivňování, přesvědčování a vyjednávání. 6. Krizová komunikace.
- Manažerská komunikace, komunikace v týmu, vedení porad atp.
- Emoční inteligence a umění naslouchat druhým.
- Psychologická stránka prezentace, osobnost prezentujícího a sebeprezentace.
- Didaktika prezentace- příprava, druhy, specifika, prostředky.
- Mediální komunikace.
- Psychologické prostředky a postupy vyrovnávání se s následky nestandardních komunikačních situací.
Podnikatelská etika
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem a významem etiky v podnikání z hlediska společnosti, podnikatele, manažera a zaměstnance. Porozumět její nezastupitelné roli ve společenských a obchodních vztazích.
Obsah předmětu:
- Základní pojmy etiky a její význam pro společnost.
- Stručný přehled významných etap vývoje etiky od antiky po dnešek.
- Etika a ekonomika.
- Podnikatelská etika.
- Etické aspekty podnikové činnosti – Social Responsibility Management.
- Zavádění etiky v podniku a jeho nástroje (etika obchodních vztahů, oborové a etické firemní kodexy atd.).
- Integrace etiky do strategického plánování podniku.
- Manažerská etika (řídící styl a podnikové klima, prosazování moci v organizaci, řízení podle cílů atd.).
- Etické problémy v práci manažera a možnosti jejich řešení (důležitost jednání a vyjednávání, strategie a taktiky jednání, řešení konfliktů atd).
- Stávka (sociální konflikt, chování a jednání lidí, řešení stávky, prevence).
- Etika v mezinárodním podnikání.
- Případová studie: Analýza etického kodexu vybrané firmy.
Odborný cizí jazyk I. (AJ/NJ)
Cíl předmětu:
Cíl předmětu je stanoven na základě jazykových potřeb vzhledem k požadavkům soudobé hospodářské praxe kladeným na absolventa vysoké školy. Důraz je proto položen na profesní orientaci učiva, odborný jazyk, aktivity a postupy rozvíjející jak komunikativní dovednosti, tak i schopnost porozumět a zvládnout odbornou literaturu. Opakování a prohlubování nezbytných teoretických znalostí a procvičování jazykových prostředků je podřízeno hlavnímu cíli. Výuka odborného jazyka pokračuje na dosažené úrovni obecného jazyka.
Obsah předmětu:
Jazykové dovednosti se zaměřují zejména na praktické použití jazyka ve firemní praxi, jako je telefonování, písemná komunikace, psaní emailů, společenská konverzace, jednání s klientem, prezentace a vyjednávání s partnery, organizace meetingů, nové trendy managementu, způsoby práce, přijímání do zaměstnání, pracovní vztahy, řízení lidských zdrojů, vedení firem, plánování, rozhodování a komunikace uvnitř firem, možné pracovní problémy, rozvoj firem, firemní kultura. V rámci rozvíjení těchto dovedností si studenti zároveň osvojují nezbytnou gramatiku, idiomatická spojení a fráze.
Obsah je přizpůsoben reálné úrovni studentů dle stupně jazykových znalostí na základě Společného evropského referenčního rámce.
Český jazyk I.
Cíl předmětu:
Výuka je určena pro zahraniční studenty (kromě Slováků a těch, kteří absolvovali část dosavadního studia v české střední škole). Cílem předmětu je pomoci zahraničním studentům zvládat studium zvoleného oboru v češtině a usnadnit jim jejich začlenění do nového kulturně-jazykového prostředí.
Obsah předmětu:
Zahraniční studenti mají zpravidla na základě absolvovaného jazykového kurzu již zvládnutou komunikativní češtinu. Ve výuce českého jazyka jde pak především o to, pomoci jim zorientovat se v určitých gramatických a stylistických pravidlech, která jim umožní dále kultivovat jejich jazykový projev, a to jak ústní tak písemný. Opakování a prohlubování nezbytných teoretických znalostí a procvičování jazykových prostředků je podřízeno hlavnímu cíli. Pozornost je dále zaměřena zejména na schopnost porozumění textu a jeho interpretaci, vlastní stylizaci, jakož i na ústní i písemný projev v každodenní komunikaci.
2. semestr1. ročník
Kancelářské aplikace II.
Cíl předmětu:
Druhá část výuky v použití komponent kancelářských programů (MS Office, Open Office). Získané znalosti a dovednosti budou využity jednak v průběhu studia, jednak v praxi.
Obsah předmětu:
Řešení praktických úloh pomocí komponent MS Office
- WORD
- Využití stylů při tvorbě dokumentů – nový styl, úprava stávajícího stylu, víceúrovňové číslování nadpisů, obsah dokumentu a možnosti jeho úprav. Práce s tabulkou.
- Úpravy předlohy textu, seznamy číslované a s odrážkami pomocí stylů, poznámky pod čarou a vysvětlivky. Oddíly v dokumentu, víceúrovňové číslování odstavců.
- Práce s velkými dokumenty – oddíly, zrcadlové uspořádání sudé a liché stránky, záhlaví a zápatí lichých a sudých stránek, číslování stránek, generování obsahu, poznámky pod čarou, atd.
- WORD & EXCEL
- Hromadná korespondence – adresy (štítky, obálky), dopisy.
- EXCEL
- Funkce – logické funkce (KDYŽ; A; NEBO, práce s řetězci, převod řetězce na číslo, vyhledání a záměna znaků.
- Funkce – práce s polem čísel, vyhledávání v poli, práce s kalendářovými funkcemi.
- Složitější rozhodovací a výběrové funkce, filtry pro velké soubory.
- Formuláře – tvorba formulářů v Excelu.
- Kontingenční tabulky.
- Životopis, opakování logických a rozhodovacích funkcí ve spojení s hromadnou korespondencí.
- POWERPOINT
- Prezentace – pokročilé postupy a animace v prezentacích.
Makroekonomie I.
Cíl předmětu:
Předmět seznamuje studenty se základními ekonomickými pojmy, principy ekonomického chováni lidi a fungování trhů. Tyto poznatky umožňují pochopit problémy soudobé hospodářské praxe. Cílem výuky je zvládnutí základních ekonomických pojmů, osvojení ekonomického myšlení, pochopení ekonomických vztahů, umožnit chápáni a orientaci v současném ekonomickém dění a poskytnutí základny pro hlubší studium ekonomie, osvojit si práci se základními ekonomickými modely a umět analyzovat ekonomické problémy ve vztahu k hospodářské praxi.
Obsah předmětu:
- Úvod do makroekonomie. Předmět a metody zkoumání. Hlavní směry v makroekonomické teorie a jejich charakteristiky, porovnání klasického a keynesiánského směru.
- Agregátní makroekonomické veličiny a jejich vzájemné vztahy. Makroekonomické cíle a nástroje.
- Spotřeba, investice a úspory, model investičního multiplikátoru.
- Agregátní poptávka a nabídka, potenciální produkt, deflační a inflační mezera produktu.
- Trh práce, měření nezaměstnanosti, druhy nezaměstnanosti, rovnováha na trhu práce.
- Trh peněz, vznik a vývoj peněz, složky nabídky peněz, poptávka po penězích, kreace peněz a peněžní multiplikátor.
- Měnový kurz a měnový trh, typy měnových kurzů, intervence centrální banky.
- Pojem ekonomický růst. Zdroje ekonomického růstu. Bariéry ekonomického růstu. Extenzivní vs. intenzivní růst. Potenciální produkt. Hospodářský cyklus a jeho fáze, vnější a vnitřní příčiny cyklických kolísání.
- Charakteristika a druhy inflace, příčiny inflace, Phillipsova křivka, antiinflační terapie.
- Centrální banka a monetární politika, cíle a nástroje monetární politiky, druhy monetární politiky.
- Státní rozpočet a fiskální politika, státní dluh a deficit státního rozpočtu, peněžní a dluhové financování.
- Mezinárodní obchod, absolutní a komparativní výhody, platební bilance, účinek cel a kvót na mezinárodní obchod.
Management
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je změnit u jeho absolventů postoj k sobě samým a k vedení různého typu obchodních i neziskových společností a vedení úřadů státní správy. Po ukončení předmětu bude absolvent chápat roli a postavení manažera, dokáže používat svoji autoritu, odpovědnost a bude zaměřen na cílové chování. Bude umět pracovat s cíli a zvládne delegování jako jednu ze základních manažerských dovedností.
Obsah předmětu:
- Základy managementu v majetkové struktuře.
- Základy managementu v podnikání a ve veřejné správě.
- Struktura a obsah základních manažerských funkcí.
- Maticová struktura manažerských funkcí.
- Plánování.
- Organizování.
- Řízení (vedení) lidských zdrojů.
- Kontrola.
- Analýza.
- Rozhodování.
- Implementace.
- Prostředí realizace manažerských funkcí.
- Systémové pojetí základních manažerských funkcí.
- Majetková struktura a její problémy.
- Podnikání ve vztahu k manažerským funkcím.
- Plánování jako první druh manažerských funkcí.
- Problémy a úskalí současného managementu.
- Aktuální otázky do projektového managementu.
- Aplikace simulace a modelování.
Naučte se jak řídit firmu a staňte se dobrým manažerem. Studijní obor ekonomika a management podniku vám poskytne znalosti v oblastech ekonomie, managementu, práva i vedení lidí. Studujte obor, který propojuje teorii s praxí.
Po 1. semestru si můžete zvolit jednu ze specializací
a více se tak zaměřit na oblast, která vás zajímá.
-
Marketing
managementNaučíte se řídit různé oblasti marketingové komunikace, sociální sítě i měřit jejich dopad na budování firemní značky.
-
Management
lidských zdrojůChcete být dobrým manažerem a vést tým lidí? Naučte se, jak vybírat zaměstnance, jak je rozvíjet a motivovat.
-
Finanční
managementChcete mít pod kontrolou finance podniku? Naučte se porozumět všem důležitým výkazům a získejte přehled v oblasti controllingu.
-
Manažerská
psychologieZajímá vás psychologie a chcete lépe porozumět sobě i svým zaměstnancům? Věnujte se psychologii reklamy a podpořte své podnikání.
-
Bankovní
managementZajímá vás problematika bankovnictví? Získejte přehled v bankovním sektoru, zaměřte se na finanční trhy a osvojte si základy finanční analýzy.
-
Podnikání
Sníte o vlastním podnikání a chcete svůj podnikatelský záměr proměnit ve skutečnost? Pronikněte do základů všech oblastí úspěšného podnikání.
-
Sales
managementNaučte se vyjednávat, vytvářet prodejní strategie, hodnotit a motivovat obchodní zástupce, strategicky využívat obchodní reporty, i zvyšovat prodejní úspěchy.
-
Arts
managementZajímá vás kultura, umění a jejich propojení s podnikáním? Osvojte si specifika managementu i marketingu v této oblasti a spojte kulturu s businessem.
-
IT
managementNaučíte se, jak ovládat informační systémy a programovat. Velký důraz klademe při výuce také na bezpečnost podnikání a ochranu dat.
Ekonomika a management podniku za 19 900 Kč za semestr
Vyrostete nejen odborně,
ale i jako člověk
Obor ekonomika a management podniku vám komplexní vhled do problematiky řízení firmy. Zároveň zlepšíte svoje rétorické i prezentační schopnosti před malým i velkým publikem. Naučíte se lépe pracovat v týmu a rovněž motivovat a řídit lidi.